"Centar za slanje šala"
Poslato: Pon, 03. Nov 2008. 14:14
Infarkt s broja "0900"
ŠALU na stranu, bre!" - ovo je najblaži komentar naše N. N. čitateljke, koja se pre nekoliko dana bezbrižno javila na svoj mobilni telefon i s druge strane "žice" čula mladoliki, ali histeričan ženski glas, koji joj je, uz jecaje i suze, ispričao kako je njen suprug "neverna svinja".
Bila je to ispovest devojke koja je shvatila da je njen udvarač decenijama oženjen. Jadikovala je dva-tri minuta, potom je rezignirano zalupila slušalicu, a N. N. koja, što od šoka, što od bujice reči s druge strane žice, nije uspela ni da bekne, zapanjeno je zastala. S knedlom u grlu, pogledom je tražila svog muža ne bi li ga pitala: Ko ti je ta? Od kada veza traje? Zašto mi nisi rekao? Zar ovako da saznam? Da li je trudna?
Želudac tek što joj nije pukao od bola i muke, kad se mobilni ponovo oglasio. Ovaj put, posle petominutne agonije, stigao je SMS s čudnog broja 1290. Očima zamagljenim od suza N. N. je jedva nazirala slova: "Prošli poziv je bio zezanje koji je naručio korisnik s broja... Ako želite i vi da naručite zezanje nekog vašeg prijatelja pozovite 0900-..."
N. N. se našla u još većem čudu. Duboko je udahnula, popila sedativ i zapitala se šta bi se u onih pet zlokobnih minuta, između odlično odglumljenih jecaja i SMS-izvinjenja, dešavalo da je suprug bio pored nje. Da li bi se bacila na njega grebući ga i psujući? Možda bi ga udarila?
Kad se primirila, naša čitateljka rešila je da reaguje. Nije ni htela da proverava ko joj je to, tako dobronameran, naručio "zezanje". Želela je da zna ko su ti kojima je palo na pamet da pružaju ovakve usluge...
Okrenula je ponuđeni broj s kol-centra 0900, a razgovetni muški glas je izgovorio da je dobila "Centar za slanje šala" čije usluge koštaju 40 dinara plus PDV. Dodao je i da još samo treba uneti broj mobilnog ili fiksnog telefona poznanika s kojim bi da se "našali" i izabrati jednu od opcija, kojih je, inače, sijaset. Nekome možete zagorčati život tako što će mu policijski inspektor najaviti hapšenje ili će mu zbog neplaćenih računa pretiti "Elektrodistribucija" i "Telekom". A, u ljubavni resor može se umešati "udvarač" ili "suparnica". Stisnete opciju, ukucate broj i - hop. Napravite rusvaj ne razmišljajući koliko je odraslih Srba već decenijama pod stresom, i hoće li se naći neko kome će, na ovu neslanu šalu doći i žuta minuta? Ima li nekoga ko možda neće izdržati, pa čak ni dočekati onih pet minuta do pojašnjenja "zezanja"?
Ali, najžalosnije u ovoj tragikomediji kojoj je narod izložen, tek sledi. Za N. N. je bila nemoguća misija da "personalizuje"krivca...
Ni "Večernjim novostima", kad nas je pozvala, nije bilo mnogo lakše da to saznaju. Ipak, utvrdili smo da ovu vrstu kol-centara, koju nazivaju "IN", aminuje "Telekom" i da se oni mogu koristiti ili sa fiksne telefonije ili s mobilnih telefona u kojima su kartice s brojevima 064.
Do biznis-brojeva za zezanje, vrućih linija preko kojih se obećava "neopisivo seksualno zadovoljstvo", veza za slušanje viceva, skidanje muzike, video klipova ili kompjuterskih igrica, pa sve do onih koji vas vode na internet, nije teško doći. Dušica Kovačević, šef Službe za "IN" i "VAS" servise Direkcije za komercijalne poslove "Telekoma", rekla nam je da se broj kol-centra, odnosno "servisni kod za usluge sa visokom vrednošću", kako se to zaista zove, može zakupiti, ali nije htela da otkrije za koliko para. To je, kaže, poslovna tajna.
To se po Zakonu o telekomunikacijama radi uz saglasnost Ratela. Za te potrebe oni su odobrili korišćenje brojeva koji počinju pomenutim 0900, 078 i 042 prefiksima, objasnila nam je Aleksandra Stefanović, pi-ar Ratela i naglasila da je jedini uslov koji profiteri s kol-centara moraju da ispune, jasno isticanje cene.
- Pre nego što se uspostavi odbrojavanje, operater na pozvanom broju servisnog koda za usluge sa visokom vrednošću, mora da kaže koliko košta njihova usluga. Šta je sadržina tih usluga, Ratel, po zakonu, nije dužan da proverava - istakla je naša sagovornica i sa žaljenjem konstatovala kako u toj oblasti nisu postavljene granice.
Objasnila nam je da je Radiodifuzna agencija, koja inače pomno kontroliše sadržinu svih televizijskih i radio-stanica koje su dobile dozvolu za rad, nema nikakvog uticaja na sadržinu usluga koje pružaju kol-centri. Pred njima, međutim, ispostavilo se, nemoćni ostaju i tržišni inspektori.
Pi-ar Ministarstva za turizam i usluge Lara Ergić rekla nam je da u Zakonu o oglašavanju ne postoji član koji štiti građane od ovakvih neslanih šala. Kao i kod glasanja i učešća u TV kvizovima, jedino je bitno da potrošač sazna cenu. Ako odluči da baca svoj novac, tu slobodu mu niko ne može uskratiti. I to bi naravno bilo u redu da se sada nije otvorilo pitanje koje nije moguće zamisliti ni u jednoj razvijenoj državi: kako se od tih rasipnika zaštititi kada reše da bacaju svoj novac preko nebuloznog kol-centra, uznemiravajući svoje poznanike, prijatelje, kolege?
SUD JEDINA POMOĆ
KATARINA Gavrović, iz Službe za odnose s javnošću "Telekoma", objasnila nam je da oni sa svakom firmom koja želi da koristi takozvane premijum brojeve (0900), i za to plaća nadoknadu, sklapaju ugovor kojim je definisan i sadržaj koji ta firma nudi korisnicima. "Telekom" pruža sve tehničke uslove, ali naknadno ne kontroliše sadržinu usluge. Jedino, dakle, što stvarno preostaje građanima je da tuže klijenta "Telekoma". Naravno, dok se Radiodifuzna agencija ne potrudi da donese pravilnik i u ovoj oblasti telekomunikacionih usluga.
VARANJE KLINACA
SKANDAL sa "zezanjem" podseća na onaj prošlogodišnji, kada su se Ministarstvo za trgovinu i usluge i Republička inspekcija jedva izborili s telefonskim TV prevarama dece.
Pošto vlasnicima kol-centara ni sudije nisu mogle da stanu na put, upućivali su javne apele roditeljima da od "Telekoma" traže blokadu pozivanja brojeva "0900". Tako su mnogi za samo 88 dinara mesečno sprečili da im organizatori kvizova i vlasnici raznih "glasačkih" telefona manipulišu decom, koja su, dok roditelji nisu bili kod kuće, pravila račune "teške" i po 200-300 evra.
http://www.novosti.rs/code/navigate.php ... 2008-11-02
ŠALU na stranu, bre!" - ovo je najblaži komentar naše N. N. čitateljke, koja se pre nekoliko dana bezbrižno javila na svoj mobilni telefon i s druge strane "žice" čula mladoliki, ali histeričan ženski glas, koji joj je, uz jecaje i suze, ispričao kako je njen suprug "neverna svinja".
Bila je to ispovest devojke koja je shvatila da je njen udvarač decenijama oženjen. Jadikovala je dva-tri minuta, potom je rezignirano zalupila slušalicu, a N. N. koja, što od šoka, što od bujice reči s druge strane žice, nije uspela ni da bekne, zapanjeno je zastala. S knedlom u grlu, pogledom je tražila svog muža ne bi li ga pitala: Ko ti je ta? Od kada veza traje? Zašto mi nisi rekao? Zar ovako da saznam? Da li je trudna?
Želudac tek što joj nije pukao od bola i muke, kad se mobilni ponovo oglasio. Ovaj put, posle petominutne agonije, stigao je SMS s čudnog broja 1290. Očima zamagljenim od suza N. N. je jedva nazirala slova: "Prošli poziv je bio zezanje koji je naručio korisnik s broja... Ako želite i vi da naručite zezanje nekog vašeg prijatelja pozovite 0900-..."
N. N. se našla u još većem čudu. Duboko je udahnula, popila sedativ i zapitala se šta bi se u onih pet zlokobnih minuta, između odlično odglumljenih jecaja i SMS-izvinjenja, dešavalo da je suprug bio pored nje. Da li bi se bacila na njega grebući ga i psujući? Možda bi ga udarila?
Kad se primirila, naša čitateljka rešila je da reaguje. Nije ni htela da proverava ko joj je to, tako dobronameran, naručio "zezanje". Želela je da zna ko su ti kojima je palo na pamet da pružaju ovakve usluge...
Okrenula je ponuđeni broj s kol-centra 0900, a razgovetni muški glas je izgovorio da je dobila "Centar za slanje šala" čije usluge koštaju 40 dinara plus PDV. Dodao je i da još samo treba uneti broj mobilnog ili fiksnog telefona poznanika s kojim bi da se "našali" i izabrati jednu od opcija, kojih je, inače, sijaset. Nekome možete zagorčati život tako što će mu policijski inspektor najaviti hapšenje ili će mu zbog neplaćenih računa pretiti "Elektrodistribucija" i "Telekom". A, u ljubavni resor može se umešati "udvarač" ili "suparnica". Stisnete opciju, ukucate broj i - hop. Napravite rusvaj ne razmišljajući koliko je odraslih Srba već decenijama pod stresom, i hoće li se naći neko kome će, na ovu neslanu šalu doći i žuta minuta? Ima li nekoga ko možda neće izdržati, pa čak ni dočekati onih pet minuta do pojašnjenja "zezanja"?
Ali, najžalosnije u ovoj tragikomediji kojoj je narod izložen, tek sledi. Za N. N. je bila nemoguća misija da "personalizuje"krivca...
Ni "Večernjim novostima", kad nas je pozvala, nije bilo mnogo lakše da to saznaju. Ipak, utvrdili smo da ovu vrstu kol-centara, koju nazivaju "IN", aminuje "Telekom" i da se oni mogu koristiti ili sa fiksne telefonije ili s mobilnih telefona u kojima su kartice s brojevima 064.
Do biznis-brojeva za zezanje, vrućih linija preko kojih se obećava "neopisivo seksualno zadovoljstvo", veza za slušanje viceva, skidanje muzike, video klipova ili kompjuterskih igrica, pa sve do onih koji vas vode na internet, nije teško doći. Dušica Kovačević, šef Službe za "IN" i "VAS" servise Direkcije za komercijalne poslove "Telekoma", rekla nam je da se broj kol-centra, odnosno "servisni kod za usluge sa visokom vrednošću", kako se to zaista zove, može zakupiti, ali nije htela da otkrije za koliko para. To je, kaže, poslovna tajna.
To se po Zakonu o telekomunikacijama radi uz saglasnost Ratela. Za te potrebe oni su odobrili korišćenje brojeva koji počinju pomenutim 0900, 078 i 042 prefiksima, objasnila nam je Aleksandra Stefanović, pi-ar Ratela i naglasila da je jedini uslov koji profiteri s kol-centara moraju da ispune, jasno isticanje cene.
- Pre nego što se uspostavi odbrojavanje, operater na pozvanom broju servisnog koda za usluge sa visokom vrednošću, mora da kaže koliko košta njihova usluga. Šta je sadržina tih usluga, Ratel, po zakonu, nije dužan da proverava - istakla je naša sagovornica i sa žaljenjem konstatovala kako u toj oblasti nisu postavljene granice.
Objasnila nam je da je Radiodifuzna agencija, koja inače pomno kontroliše sadržinu svih televizijskih i radio-stanica koje su dobile dozvolu za rad, nema nikakvog uticaja na sadržinu usluga koje pružaju kol-centri. Pred njima, međutim, ispostavilo se, nemoćni ostaju i tržišni inspektori.
Pi-ar Ministarstva za turizam i usluge Lara Ergić rekla nam je da u Zakonu o oglašavanju ne postoji član koji štiti građane od ovakvih neslanih šala. Kao i kod glasanja i učešća u TV kvizovima, jedino je bitno da potrošač sazna cenu. Ako odluči da baca svoj novac, tu slobodu mu niko ne može uskratiti. I to bi naravno bilo u redu da se sada nije otvorilo pitanje koje nije moguće zamisliti ni u jednoj razvijenoj državi: kako se od tih rasipnika zaštititi kada reše da bacaju svoj novac preko nebuloznog kol-centra, uznemiravajući svoje poznanike, prijatelje, kolege?
SUD JEDINA POMOĆ
KATARINA Gavrović, iz Službe za odnose s javnošću "Telekoma", objasnila nam je da oni sa svakom firmom koja želi da koristi takozvane premijum brojeve (0900), i za to plaća nadoknadu, sklapaju ugovor kojim je definisan i sadržaj koji ta firma nudi korisnicima. "Telekom" pruža sve tehničke uslove, ali naknadno ne kontroliše sadržinu usluge. Jedino, dakle, što stvarno preostaje građanima je da tuže klijenta "Telekoma". Naravno, dok se Radiodifuzna agencija ne potrudi da donese pravilnik i u ovoj oblasti telekomunikacionih usluga.
VARANJE KLINACA
SKANDAL sa "zezanjem" podseća na onaj prošlogodišnji, kada su se Ministarstvo za trgovinu i usluge i Republička inspekcija jedva izborili s telefonskim TV prevarama dece.
Pošto vlasnicima kol-centara ni sudije nisu mogle da stanu na put, upućivali su javne apele roditeljima da od "Telekoma" traže blokadu pozivanja brojeva "0900". Tako su mnogi za samo 88 dinara mesečno sprečili da im organizatori kvizova i vlasnici raznih "glasačkih" telefona manipulišu decom, koja su, dok roditelji nisu bili kod kuće, pravila račune "teške" i po 200-300 evra.
http://www.novosti.rs/code/navigate.php ... 2008-11-02