Stranica 1 od 2

Zakon o zaštiti potrošača

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 13:39
od LittlePrince
Закон о заштити потрошача

"
=Ugovorne odredbe za koje se pretpostavlja da su nepravične ugovorne odredbe ako se ne dokaže drugačije=

Član 48.
Ugovorne odredbe za koje se pretpostavlja da su nepravične ugovorne odredbe ako se ne dokaže drugačije su odredbe čiji predmet ili posledica jeste:
...
10) ograničavanje prava potrošača da preproda robu ograničavanjem prenosivosti garancije koju je dao trgovac;
..."

Колико сам ја ово схватио, ВИП са својом тачком да гаранција важи само за лице које је потписало уговор крши закон. Исто то ради и Телеком, не знам за Теленор. Да ли сам ја ово погрешно схватио или неко код нас не поштује закон?

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 14:52
od hibiskus
moje iskustvo sa Comtrade servisom, kada sam zvao da se raspitam o prenosivosti garancije pre jedno 6 meseci, je sledece:
"Dobar dan, imam telefon koji je pod CT garancijom jos godinu dana i nasao sam kupca da ga prodam, da li vazi garancija ukoliko ne glasi na donosioca?"
"Da, vazi"
"Znaci moze da donese telefon lice na koje ne glasi garancija u servis?"
"Da da, nema problema"

cak priznaju iako nemas garanciju a imas originalnu kutiju koja se slaze sa njihovim IMEI brojem.

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 15:31
od LittlePrince
Шта онда даје право оператерима да не признају гаранцију уколико не донесеш лично ? Да ли се можемо у том тренутку позвати на овај зако закон?

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 16:05
od Vlada Zem
Nema nikakve logike da se garancija vezuje za kupca.
Jel uopšte na garanciji sada upisuju podatke o kupcu? Na nekoliko (što mojih što od drugih, VIP) nema toga.
pozz

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 16:19
od hibiskus
na mojoj pise moje ime i ime trgovca tj telekom srbija. Sad je pitanje da li oni samo ne primaju u poslovnicu telefon pod garancijom ako nisi vlasnik, ili nece primiti ni servis?

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 16:21
od mezzano
LittlePrince, jel ta klauzula postoji u ugovoru? Ja svoje nisam ni citao.

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 17:09
od LittlePrince
Ово што сам ја написао је део из закона о заштити потрошача, у Телекомовом уговору не стоји ништа по питању преношења гаранције али неће узети телефон ако донесе треће.
Ја сам хтео да чујем још нечије мишљење јер ја овај закон тумачим тако да продавац у овом случају Телеком, Теленор или ВИП немају право да врате треће лице и да не уваже гаранцију а такође такве ствари не смеју да стављају у уговор (што је урадио ВИП).

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 17:23
od mezzano
Jesi li ti to imao licnog iskustva ili si negde cuo/procitao da ne priznaju garanciju, ako telefon preprodas?

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 18:20
od antec
Dobra tema. Skoro sam hteo da prodam Nokia-u C3 uzetu preko Vipa, medjutim telefon je imao neku fabricku falinku i covek kome sam je prodao je pokusao da iskoristi garanciju koja je dosla u paketu. U Vipu je naravno odbijen, nisam ni ocekivao da ce je prihvatiti tamo, ali cudno mi je sto su ga i ljudi iz ovlascenog servisa vratili (valjda Mobis, ne znam tacno). Koliko se secam pre je to moglo tako. Onda sam morao licno da odem i resim to nakon cega sam naravno odustao od prodaje jer me bas nesto mrzi da strepim da li ce se nekom pokvariti telefon u periodu od dve godine nakon cega cu ja morati da se mlatim sa servisima i ostalim glupostima. Veliko cimanje, jos veca glupost.

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 20:06
od LittlePrince
Имам искуства, продао сам човеку телефон који сам узео у Телекому и неће да га преузму без мене, сада ја морам да се цимам и да носим тај телефон. Такође ја лично, случајно успео да дам телефон који сам купио од особе која га је узела преко Телекома. Сад се мало цимам шта ако ми траже уговор (који сам требао да покажем код предаје телефона) када будем требао да га преузмем, да не буде 100€ оправка :shock:

Зато сам мало погледао овај закон и нашао ову ставку, волео бих ако има неко стручнији или неко ко зна да одговори да ли Оператери имају право да условљавају гаранцију ако је телефон препродат или не. Да ли се можемо позвати на овај закон? Прочитајте, интересује ме ваше мишљење, ако сте правник онда још боље :)

Poslato: Uto, 05. Jul 2011. 20:27
od Vlada Zem
Gledam sad neke svoje poslednje garancije, 2 za vip telefone, za vip modem, fotoaparat, mp3 plejer, nigde nisu upisani podaci o kupcu.
Nisam pravnik, ali sam ugovor sa operaterom ne treba da ima bilo kakve veze sa aparatom koji si isplatio (bilo za 1 dinar ili 30k itd). Drugo, svaki servis treba da obavesti o vrsti kvara i ceni popravke ako je greška do korišćenja, tj.nije pokrivena garancijom.
pozz

Poslato: Pet, 12. Avg 2011. 09:44
od toda81
U nasoj zemlji tesko da moze da zazivi ovaj zakon i da se pravilno primenjuje.Imao sam licno lose iskustvo sa mts-om pre 7 god sa jednim tel tako da ja ne verujem u njihove garancije.Moj drug je u winwin-u kupio zvucnike za 9000din i posle isteka garancije su se pokvarili.Istekla mu je garancija od godinu dana.Vufer je otvorio jedan majstor (njegov prihatelj) i video je da je cela ploca bila polivena necim lepljivim,verovatno nekim sokom pa je to grebano i cisceno tako da je ocigledno taj proizvod koji je moj drug kupio kao nov u stvari bila polovna roba.To je strasno i zalosno sta se radi.Slican problem je imao jos jedan mpj prijatelj sa samsung dvd playerom koji od trenutka kada ga je kupio nije hteo da pista dvd diskove ako nisu originali i kada je otisao da reklamira radnja je nestala.Zalosno,ali istinito.Ta radnja mu je dala neku garanciju,ali na njoj su bili precrtani br tel tako da nije imao kome da se obrati oa je odneo dvd kod majstora koji je lepo video da je taj dvd bio pokvaren i da je polovan,a ne nov.Ko sada moze da bude siguran da kupuje nov proizvod,a ne da su ga samo prepakovali.Licno sam video i kako u mob servisu vade orivinal baterije iz nokia tel i prodaju ih za vece pare i onda u te iste ubacuju obicne maxcel baterije od 400 din.To je zalosno!im sokom pa je to grebano i cisceno tako da je ocigledno taj proizvod koji je moj drug kupio kao nov u stvari bila polovna roba.To je strasno i zalosno sta se radi.Slican problem je imao jos jedan mpj prijatelj sa samsung dvd playerom koji od trenutka kada ga je kupio nije hteo da pista dvd diskove ako nisu originali i kada je otisao da reklamira radnja je nestala.Zalosno,ali istinito.Ta radnja mu je dala neku garanciju,ali na njoj su bili precrtani br tel tako da nije imao kome da se obrati oa je odneo dvd kod majstora koji je lepo video da je taj dvd bio pokvaren i da je polovan,a ne nov.Ko sada moze da bude siguran da kupuje nov proizvod,a ne da su ga samo prepakovali.Licno sam video i kako u mob servisu vade orivinal baterije iz nokia tel i prodaju ih za vece pare i onda u te iste ubacuju obicne maxcel baterije od 400 din.To je zalosno!

Poslato: Čet, 27. Okt 2011. 13:49
od leonine
Ovde bi trebalo sve da pise vezano za samu garanciju, mada je u privrednom savetniku sve to detaljnije objasnjeno, tj. lepo je protumaceno sve sto pise u zakonu. Mada...sve je to mrtvo slovo na papiru.

3. Garancija
Davalac garancije i garantni list
Član 56.

Garancija je svaka izjava kojom njen davalac daje obećanje u vezi sa robom, i pravno je obavezujuća pod uslovima datim u izjavi, kao i oglašavanju u vezi sa tom robom.
Garantni list je isprava u pisanom ili elektronskom obliku, odnosno na drugom trajnom nosaču zapisa, koja sadrži sve podatke iz garancije, navedene na jasan i čitljiv način, lako razumljivim jezikom, a naročito podatke.
1) pravima potrošača iz čl. 54. ovog zakona, uz obaveštenje da se ugovornom garancijom ne utiče na ta prava;
2) nazivu i adresi davaoca garancije, sadržini ugovorne garancije i uslovima za ostvarivanje prava iz ugovorne garancije, a naročito o njenom trajanju i prostornom važenju;
3) neprenosivosti, u slučaju da su prava iz garancije neprenosiva, čime se ne utiče na pretpostavku iz člana 48. tačka 10) ovog zakona.
Davalac garancije je dužan da na zahtev potrošača izda garantni list .
Na punovažnost garancije ne utiče povreda obaveze davaoca garancije iz st. 2. i 3. ovog člana, i potrošač može da zahteva da se garancija ispuni u skladu sa datom izjavom.
Garancija ne isključuje niti utiče na prava potrošača u vezi sa saobraznošću robe ugovoru.
Zloupotreba izraza garancija
Član 57.
Pri zaključenju ugovora o prodaji robe i oglašavanju povodom prodaje, trgovac je dužan da se uzdrži od upotrebe izraza „garancija” i izraza s tim značenjem, ako po osnovu ugovora o prodaji potrošač ne stiče više prava nego što ima u skladu sa ovim zakonom.


Vazno je znati i ovo:
Pravne posledice nesaobraznosti
Član 54.

Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač ima pravo da zahteva od trgovca da se otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.
Potrošač, na prvom mestu, može da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni opravkom ili zamenom.
Ako otklanjanje nesaobraznosti u skladu sa stavom 2. ovog člana, nije moguće ili ako predstavlja nesrazmerno opterećenje za trgovca, potrošač može da zahteva umanjenje cene ili da izjavi da raskida ugovor.
Nesrazmerno opterećenje za trgovca u smislu stava 3. ovog člana, javlja se ako u poređenju sa umanjenjem cene i raskidom ugovora, stvara preterane troškove, uzimajući u obzir:
1) vrednost robe koju bi imala da je saobrazna ugovoru;
2) značaj saobraznosti u konkretnom slučaju;
3) da li se saobraznost može otkloniti bez značajnijih neugodnosti za potrošača.
Svaka opravka ili zamena se mora izvršiti u primerenom roku i bez značajnijih neugodnosti za potrošača, uzimajući u obzir prirodu robe i svrhu zbog koje ju je potrošač nabavio.
Sve troškove koji su neophodni da bi se roba saobrazila ugovoru, a naročito troškovi rada, materijala, preuzimanja i isporuke, snosi trgovac.
Potrošač ima pravo da raskine ugovor, ako ne može da ostvari pravo na opravku ili zamenu, odnosno ako trgovac nije izvršio opravku ili zamenu u primerenom roku ili ako trgovac nije izvršio opravku ili zamenu bez značajnijih nepogodnosti za potrošača.
Za obaveze trgovca koje nastanu usled nesaobraznosti robe, proizvođač se prema potrošaču nalazi u položaju jemca.
Potrošač ne može da raskine ugovor ako je nesaobraznost robe neznatna.
Prava navedena u stavu 1. ovog člana, ne utiču na pravo potrošača da zahteva od trgovca naknadu štete koja potiče od nesaobraznosti, u skladu sa opštim pravilima o odgovornosti za štetu.

Rokovi i teret dokazivanja
Član 55.

Trgovac je odgovoran za nesaobraznost robe ugovoru koja se pojavi u roku od dve godine od dana prelaska rizika na potrošača.
Ako nesaobraznost nastane u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, pretpostavlja se da je nesaobraznost postojala u trenutku prelaska rizika, osim ako je to u suprotnosti sa prirodom robe i prirodom određene nesaobraznosti.
Kod prodaje polovne robe, može se ugovoriti kraći rok u kome trgovac odgovara za nesaobraznost, koji ne može biti kraći od jedne godine.

Poslato: Čet, 27. Okt 2011. 15:43
od zavodnick
leonine, hvala ti puno na poruci, jos mi samo fali LittlePrince kao pravnik da ove pravne zavrzlame protumaci i provede ih u djelo :)

Poslato: Čet, 27. Okt 2011. 22:22
od leonine
Ne treba, poslacu ti ja na mail tumacenja iz privrednog savetnika. Tu sve lepo pise i sve je objasnjeno u sitna crevca :wink:
Slala sam Sceki kad je imao problem oko njegove C6. Mada, mogu i ja da pojasnim, doktorirala sam sve uz ovaj moj krs od mob-a. :lol:

Poslato: Pet, 28. Okt 2011. 14:31
od Miškoni
Mislim da i ovo treba da postane "sticky" tema, biće od koristi s obzirom da neki naši trgovci još nisu čuli da je zakon promenjen (ili se prave blesavi)... :roll:

leonine, pošto si već u materiji, ne bi bilo loše da i ovde okačiš neka bitna objašnjenja, ne sve svakako. :)

Poslato: Pon, 31. Okt 2011. 19:09
od VeNoM
za sve koji žele malo više da saznaju o ovoj temi neka nadju na rts sajtu zadnju emisiju SAT gde su doveli neke likove koji savetuju šta i kako raditi.

Poslato: Pon, 31. Okt 2011. 23:26
od leonine
Miškoni, nema problema. Za vikend cu ispisati sva objasnjenja a i neke novosti koje imam oko mts-a i njihovog "nemamo mi nista sa telefonom". :roll:
I naravno na temi servisiranje telefona u garantnom roku cu izneti sve sto mi se desilo sa E72. Ima tu dosta toga sto nisam htela da sirim na temi o E72 da ne postane off-topic.
Mislim da ce ljudima znaciti :)

Poslato: Pet, 04. Nov 2011. 14:26
od Sceka222
@leonine - je potpuno u pravu sve sto kaze, od slova do slova! Kao da je pravnik! Moj slucaj je prosao kroz advokatske ruke i sve je kao sto @leonine kaze! Trenutno je u fazi ostavljanja kod MTS-a sa kompletnom dokumentacijom iz ovlascenog servisa (koji je nezakonito ukinuo garanciju, servis nema prava na to!). MTS je duzan da zameni aparat za novi jer se kvar konstatovao u garantnom roku i to pre nego sto je isteklo sest (6) meseci od pocetka koriscenja aparata pa se zato podrazumeva da je aparat kao neispravan isporucen korisniku. Korisnik nije duzan da odnese aparat u ovlasceni servis da bi konstatovao neispravnost koju je nemoguce ne konstatovati samo koriscenjem aparata. I tako dalje, kao sto rekoh, @leonine je sve "u slovo" tacno navela kako meni licno na PP tako i ovde na forumu (na bilo kojoj temi u kojoj ucestvuje) Svaka cast! Kad dobijem, napokon, aparat vazi dogovor (ok, ovo je privatno ali nisam mogao da odolim!). :)

"Za vikend cu ispisati sva objasnjenja a i neke novosti koje imam oko mts-a i njihovog "nemamo mi nista sa telefonom"." - vrlo dobro, svaka cast! Neprocenjiva pomoc!

Pozdrav!

Poslato: Pet, 04. Nov 2011. 21:14
od leonine
Eto i od mene neke koristi da bude :oops: . Hvala Sceka na ovim gore konstatacijama u vezi stvari koje sam iznela :)

Moram samo napomenuti to da je razlika izmedju tvog i mog slucaja u tome sto je tvoj telefon uzet u mts-ovoj poslovnici a moj u Hendiju. Zato je to, da kazemo, dvostrana prica sto se tice mts-a u zavisnosti od mesta kupovine. Sutra bih trebala imati vremena pa cu izneti sta je mts meni napisao u dopisu u vezi mog slucaja i napisacu koja sam im pitanja nakon toga uputila. Jedva cekam njihove odgovore :D
Ja mislim da cete se povaljati od smeha svi odreda! :lol: