Zaštita potrošača

opušteno ćaskanje o mobilnim telefonima
Re_EDuCaTiON
Mobil fan
Mobil fan
Postovi: 408
Pridružio se: Uto, 26. Feb 2013. 16:30
:: LG G7 ThinQ
Lokacija: Beograd

Zaštita potrošača

Post od Re_EDuCaTiON »

Kome i kako uložiti prigovor?

Ovo se vrši u tri koraka i detaljno je objašnjeno na sledećem linku:
http://www.zastitapotrosaca.gov.rs/ceti ... esenja.php


Naša prava:

"Ако је роба неисправна, рекламирајте је
Шта се дешава када купите нов фотоапарат, а он се одмах поквари?

По Закону о заштити потрошача, уколико роба коју сте купили не одговара уговору који сте склопили са продавцем приликом куповине, можете је одмах однети продавцу и захтевати поправку или је заменити другом, али поправка је могућа само уз вашу изричиту сагласност.

Уколико поправка или замена није могућа (продавац не располаже моделом апарата који сте купили, или не изврши поправку у року од 30 дана), потрошачу остаје друга могућност - умањење цене или повраћај целокупног износа.

У року од шест месеци од дана куповине, у случају квара или оштећења (несаобразности), имате право да захтевате замену производа, умањење цене или повраћај новца (раскид уговора), док је поправка могућа искључиво и само ако се са истом сложите. Најбољи начин да изјавите своју сагласност са поправком, је да то учините писменим путем. Продавац који на своју руку поправи робу, без ваше сагласности, одговора за прекршај.

Ово правило се примењује у периоду од две године од тренутка када сте преузели робу. А првих шест месеци након преузимања робе, терет доказивања да је продата роба саобразна продајном уговору је на продавцу, а не на потрошачу.

Од тренутка када уложите рекламацију продавцу, почиње да тече рок од 8 дана у коме је продавац дужан да одговори и предложи начин за решавање. Уколико не одговори у наведеном року, позитивно или негативно, продавац може одговарати пред инспекцијским органима."

Isporuka robe:

"Продавац мора да испоручи робу најкасније у року од 30 дана од дана закључења уговора, осим ако није уговорен краћи или дужи рок. Ово конретно значи: Повраћај новца потрошачу уколико трговац не испоручи робу у уговореном року или уколико није уговорен рок - најкасније у року од 30 дана.

Новина је да се уредном доставом не сматра достава робе испред куће или стана потрошача.

Ако трговац не испоручи робу у року, дужан је да у року од 3 дана од дана раскида уговора врати потрошачу износ који је уплатио."


Kada se obratiti Tržišnoj inspekciji:

"Примећено је да међу потрошачима постоји велика забуна о овлашћењима и поступању Тржишне инспекције, па је потребно разјаснити ову проблематику и појаснити како Тржишна инспекција реагује у складу са овлашћењима која су Законом прописана.

Законом о заштити потрошача промењене су надлежности тржишне инспекције и сада су бројније у односу на претходни Закон из 2010. године. Важно је истаћи да је, у складу са европском праксом и праксом на свим развијеним тржиштима, укинута улога тржишног инспектора у решавању појединачних потрошачких проблема.

Тржишна инспекција поступа у ситуацији када трговац:

1) Не одговори на рекламацију потрошача у законском року од 8 дана
Поступак: За такво поступање трговца Закон прописује новчану казну. Инспекције немају право да одлучују о садржини одговора - ово је питање пословне политике, посредовања са потрошачем или удружењем за заштиту потрошача или званичног судског поступка. То значи да надлежни инспектор може да наложи трговцу да одговори, али не може да му наложи шта да одговори, односно да уважи рекламацију.

2) Злоупотребљава израз гаранција

3) Непоштено послује

4) Шаље пошиљке које потрошач није наручио

5) Продаје, служи и поклања малолетнику дуванске, алкохолне производе и пиво и пиротехнику.

Највећи број притужби потрошача односи се на несаобразност робе или услуге, али ту су и други проблеми на које се потрошачи жале.

Важно је истаћи следеће: Однос између трговца и потрошача из уговора о продаји робе или пружању услуга је уговорни однос грађанског права, те нема места поступању Тржишне инспекције, као органа државне управе.

Ово је процедура уобичајена за Европу и околне земље, која подразумева немешање државе и тиме не нарушава односе између учесника на тржишту.
Прецизније, то значи да уколико потрошач, прво у директном контакту са трговцем, па касније обраћајући се удружењима за заштиту потрошача, не успе да реши проблем, односно не оствари своја права, предстоји му судска заштита. За спорове вредности до 500.000,00 динара не плаћа се судска такса за тужбу.

Члан 156. Закона о заштити потрошача таксативно набраја овлашћења инспекцијских органа, те се можете још детаљније о овоме информисати у одељку Законодавство."


Reklamacija tehničke robe i nameštaja:

"Купили сте телефон, рачунар, шпорет који се покварио после месец дана. Испоручен вам је намештај у боји коју нисте наручили. Која су ваша права у овом случају?
Прво: изјавите рекламацију продавцу код кога сте робу купили, уз доставу рачуна.

Друго: Обавезно узмите потврду о рекламацији - по Закону о заштити потрошача продавац је дужан да води Књигу рекламација и да вам изда потврду да сте рекламирали робу!

Продавац је дужан да се о вашем захтеву изјасни у року од 8 дана од дана када је изјављена рекламација. Уколико вам не одговори у року од 8 дана - обратите се Тржишној инспекцији уз доставу потврде!

Продавац је дужан да прихваћену рекламацију реши у року од 30 дана од дана подношења рекламације!

У првих 6 месеци имате право да вам трговац замени или поправи робу или врати новац у износу који сте платили. Поправка робе је могућа само уз вашу изричиту сагласност!


ВАЖНО: Ово правило се примењује у периоду од две године од тренутка када сте преузели робу."


Prodavac ne prihvata reklamaciju i prebacuje krivicu na potrošača:

"Купили сте фото апарат, телефон, ципеле и појавио се недостатак. Уложили сте рекламацију, али продавац је вашу рекламацију одбио уз напомену да је недостатак настао вашом кривицом. Шта да радите?

Уколико се недостатак појавио у периоду од 6 месеци од куповине - претпоставља се да вам је роба продата са недостатком, односно да је продавац тај који треба да докаже да роба није имала недостатак.
Не морате да објашњавате и доказујете да недостатак није настао вашом кривицом. Читав овај поступак доказивања односи се на судски поступак.

Питате се шта шта вама значи ово право да не морате да доказујете да је недостатак постојао када само на суду можете да га остварите?
Искористите предност коју вам Закон о заштити потрошача пружа у овом случају, тако што ће те у непосредном контакту са продавцем показати да знате за ово ваше право.
Немојте бежати од могућности да га упозорите да ћете, уколико не поштује Закон, заштиту својих права потражити на суду.

Уколико се недостатак појавио после 6 месеци од куповине - у овом случају ви морате да докажете да је роба имала недостатак од почетка."


Garancija:

"Купили сте телевизор, предат вам је и гарантни лист у коме се давалац гаранције обавезује да ће извршити оправку или замену у року од годину дана од куповине и на полеђини се налази списак овлашћених сервисера. Телевизор се покварио после четири месеца.

Важно је да знате да гаранција трговца представља његово вољно проширење одговорности. Ви и даље имате законско право да за робу са недостатком захтевате оправку или замену у року од 2 године од куповине (иако на гарантном листу стоји годину дана).

У року од шест месеци од дана куповине, у случају квара или оштећења (несаобразности), имате право да захтевате замену производа, умањење цене или повраћај новца (раскид уговора), док је поправка могућа искључиво и само ако се са истом сложите.

У овом случају можете се користити вашим правима из гаранције или из Закона у зависности од тога која су по вас повољнија.

Запамтите да гаранција не може да ограничи ваша законска права, па иако се трговац гаранцијом обавезао да ће робу поправити или заменити у року од годину дана, а квар се деси касније, ваше право по закону остаје - 2 године."

Ovo su samo neke stavke koje sam mislio da će koristiti ljudima sa foruma pošto vidim da mnogi ljudi sa i izvan foruma nisu informisani o svojim pravima.

Još nešto na forumu članovi pričaju da garancija na bateriju telefona traje 6 meseci, poslao sam mail inspekciji i odgovorili su mi sledeće:
"Kod svake vrste kvara pozivate se na nesaobraznost robe što uključuje i bateriju"
Iz ovoga se da zaključiti da i baterija podleže zakonskoj garanciji od 2 godine.

Ovo važi za datum 25.06.2018. ako želite da budete u toku uvek možete lično pročitati zakon na sledećem sajtu: http://www.zastitapotrosaca.gov.rs/

Ovo sve je kopirano sa sajta navedenog gore.
Poslednja izmena od Re_EDuCaTiON u Pon, 25. Jun 2018. 14:23, izmenjeno 2 puta ukupno.

Ivan Cirkovic
Banned
Postovi: 972
Pridružio se: Sre, 19. Jul 2006. 08:49
:: LG G5 SE
Lokacija: Cacak
Kontakt:

Re: Zaštita potrošača

Post od Ivan Cirkovic »

Dosta firmi ima dobre advokate i uvek se firma izvuce. Ne mozes ti sa velikim igracima, jer dok ti naplatis svoj dug, prodje 5 godina. Hvala za info i ovo cu da kopiram i uvek imam kod sebe ako nekada zafali. :D

m@c|-|oR
Expert
Expert
Postovi: 3245
Pridružio se: Pon, 19. Apr 2010. 21:21
:: Samsung Note 20 Ultr
Lokacija: Smederevo-Niš-Šabac

Re: Zaštita potrošača

Post od m@c|-|oR »

Kolega, pohvale za ideju za temu.

Poslato sa P10 uz pomoć Tapatoka
"Kad čovek nešto neće, on nađe razlog, kad hoće - nađe način"
Kineska Poslovica

гари
V.I.P. MobilniSvet.com
V.I.P. MobilniSvet.com
Postovi: 4712
Pridružio se: Uto, 13. Sep 2016. 17:04
:: Xiaomi Mi A2 Lite
Lokacija: Novi Sad

Re: Zaštita potrošača

Post od гари »

Odlična stvar. Jedna samo zamerka za sad. Prvo poglavlje, pretposlednji pasus kako počinje sa rečenicom "Ово правило се примењује у периоду од две године од тренутка када сте преузели робу". Sve pre te rečenice se odnosi na to na šta kupac ima prava u prvih 6 meseci prilikom kupovine, a na šta ima pravo u narednih 18 meseci nije navedeno. Možda je doduše navedeno u nekom drugom poglavlju?

Posle toga piše: " А првих шест месеци након преузимања робе, терет доказивања да је продата роба саобразна продајном уговору је на продавцу, а не на потрошачу."
U svakom slučaju, kupac ne snosi troškove provere ispravnosti. Barem ne ukoliko je roba zaista nesaobrazna, a ukoliko nije, nisam siguran. Ali ako uređaj nije ispravan, nije ispravan, nema šta da se diskutuje, a nije tako, ne bi ga ni vraćao. Tako da ni oko toga nema šta da se kupci štrecaju. I ostalo je opet sve isto, samo što onda ne možemo valjda da insistiramo na novom uređaju.

Ono što je takođe važno je da možemo određene komponente da menjamo i ukoliko nisu kompatibilne. U zakoniku piše da uređaj mora da ispunjava očekivanja kupca, i da je prodavac dužan o tome da kupca informiše.

Ćirko, upravo velike firme se pridržavaju ovoga. Pre svega jer one prodaju uređaje legalno, troškove popravke, kao i zamene, ne snose oni. Winwin može biti nezgodan ukoliko imaš posla sa njihovim serviserima iz nekog razloga, hoće da odugovlače (iskustvo kad sam kupio grafičku karticu, pisao sam ovde), ali i oni su meni uvek bili korektni kad god je bilo da se šalje roba u ovlašćeni servis. I za Gigatron isto imam pozitivna iskustva. Pod ovim ne obuhvatam i mobilne operatere, oni su posebna priča, ali i sa njima treba biti uporan.

Re_EDuCaTiON
Mobil fan
Mobil fan
Postovi: 408
Pridružio se: Uto, 26. Feb 2013. 16:30
:: LG G7 ThinQ
Lokacija: Beograd

Re: Zaštita potrošača

Post od Re_EDuCaTiON »

гари, to ni meni nije najjasnije, ali u prvih 6 meseci kako su mi u mail-u odgovorili, imas pravo da trazis ili nov uredjaj ili novac, posle toga samo servis, ukoliko ne mogu da poprave daju ti nov uredjaj, ukoliko nemaju uredjaj, onda ti vracaju novac.

Ivan Cirkovic
Banned
Postovi: 972
Pridružio se: Sre, 19. Jul 2006. 08:49
:: LG G5 SE
Lokacija: Cacak
Kontakt:

Re: Zaštita potrošača

Post od Ivan Cirkovic »

Odugovlace namerno, jer sam ja radio dok je bio sam Alti racunari 2008 godine i znam politiku koju su tada sprovodili. Drze sve duze nego sto treba da bi ispalo kako su se oni potrudili i iscimali, ali posle i to naplate kada je servis u pitanju. Gomila ljudi se smenjuje kod njih i znam vlasnike kroz losu pricu... Gigatron je ok i sa njima imam odlicno iskustvo. Dva puta sam reklamirao memoriju i kada ti zamene memoriju mesec dana pred istek garancije, dobijas drugu i produzava se garancija na tri godine koliko je i prethodna bila. To ne radi niko, vec ti daju drugu novu i garancija ti je mesec dana koliko ti je ostalo u mom slucaju do isteka.

EDIT:


Ja sam imao prilike da mi kazu sledecu stvar, sve mi trazi samo novac ne nazad. :wink: Kada sam pitao sta je problem oko tog povrata novca i da mi treba uredjaj, pa necu traziti novac. Ona mi kaze da je to komplikovana procedura i da to ne praktikuju... Da mi nije trebao uredjaj, naravno da bih trazio novac nazad i da bi morao da dovodis inspekciju i da pretis kako bi na kraju popustili.
Poslednja izmena od znemanja u Pon, 25. Jun 2018. 23:10, izmenjeno 1 put ukupno.
Rezlog: Ne piši post za postom, koristi opciju izmeni.

гари
V.I.P. MobilniSvet.com
V.I.P. MobilniSvet.com
Postovi: 4712
Pridružio se: Uto, 13. Sep 2016. 17:04
:: Xiaomi Mi A2 Lite
Lokacija: Novi Sad

Re: Zaštita potrošača

Post od гари »

Re_EDuCaTiON napisao:гари, to ni meni nije najjasnije, ali u prvih 6 meseci kako su mi u mail-u odgovorili, imas pravo da trazis ili nov uredjaj ili novac, posle toga samo servis, ukoliko ne mogu da poprave daju ti nov uredjaj, ukoliko nemaju uredjaj, onda ti vracaju novac.
Da, suština je svakako ta.

I mislim da su rokovi u tom slučaju slični - u roku od 8 dana moraju da saopšte šta je sa uređajem, da li garanciju prihvataju ili ne, i na koji način će biti garancija rešena. I onda imaju 30 dana o dana predaje uređaja na reklamaciju da ti na taj najavljeni način reše problem.

Ćirko, to sa odugovlačenjem je upravo moje iskustvo sa servisom Winwina sa grafičkom karticom. Mada ima i moje "krivice" jer sam nakon reklamacije išao na more, pa se nisam u kontinuitetom bavio rešavanjem tog problema. No da su oni hteli da budu korektni, rešen bi bio problem i pre mog odlaska na more. Ali opet, reko ti imaš dodira sa njima, nego sa ovlašćenim servisom. Ovo što kažeš za Alti kako rade, nemam sa njima iskustva, ali me ne bi iznenadilo da je baš kao što kažeš. Mada, ako je kompjuter kupljen u prodavnici, tj. kupljenja njihova gotova konfiguracija, onda nemaju mnogo prostora za vrdanje. "Ja sam kupio (ceo) kompjuter od vas, hoću da radi." Šta god da je, do njih je.

Evindzer
Prijatelj foruma
Prijatelj foruma
Postovi: 9942
Pridružio se: Ned, 24. Avg 2014. 20:07
:: Samsung Beleška 10
:: Široka Noklica

Re: Zaštita potrošača

Post od Evindzer »

Mislio sam da već imamo temu sličnog naslova i tematike. Ako sam pogrešio, pardoniram. :)
Mrzi me da čitam preko raspalog MT na Lumiji, strpite se dok se Asus napuni, pa ću i ja baciti neki kilometarski post. ;)

Green
Prijatelj foruma
Prijatelj foruma
Postovi: 6054
Pridružio se: Pon, 05. Jul 2004. 18:20
:: ...

Re: Zaštita potrošača

Post od Green »

Ima u "Zoni bez telefona" zalepljena tema, "Zakon o zastiti potrosaca".

Evindzer
Prijatelj foruma
Prijatelj foruma
Postovi: 9942
Pridružio se: Ned, 24. Avg 2014. 20:07
:: Samsung Beleška 10
:: Široka Noklica

Re: Zaštita potrošača

Post od Evindzer »

Hvala. :)
Mogle bi da se spoje teme. :)


Послато са LG-H900 уз помоћ Тапатока

Sale_M
Akcionar Mobilnog Sveta
Akcionar Mobilnog Sveta
Postovi: 15735
Pridružio se: Pet, 23. Nov 2007. 18:14
:: HUAWEI P40 Pro +
:: HUAWEI P40 Pro

Re: Zaštita potrošača

Post od Sale_M »

Evi,koji je to telefon iz potpisa,ponovio si se? :)

Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
XIAOMI Mi 11 midnight grey
HUAWEI P40 Pro classic black
HUAWEI P40 Pro + ceramic white
HUAWEI P30 Pro breathing crystal
XIAOMI Redmi Note 10 Pro onyx grey
HUAWEI P20 Pro twilight violet

sugarcoated_ass
Sertifikovani Trol
Sertifikovani Trol
Postovi: 7897
Pridružio se: Pet, 05. Nov 2010. 08:36
:: Samsung Galaxy A52s
:: Nokia 8.1
Lokacija: Novi Sad

Re: Zaštita potrošača

Post od sugarcoated_ass »

I to LG V10 sa AT&T mreže? [emoji38]

Sent from my Mi A1 using Tapatalk

Evindzer
Prijatelj foruma
Prijatelj foruma
Postovi: 9942
Pridružio se: Ned, 24. Avg 2014. 20:07
:: Samsung Beleška 10
:: Široka Noklica

Re: Zaštita potrošača

Post od Evindzer »

Aha, jeste videli? :D
Asus izgleda rešio da odumre, ne prepoznaje SIM, pa sam ubacio karticu u neki prijateljev stari belo-zlatni :D dok ne vidim šta ću. Bar mogu da primim poziv..

Re_EDuCaTiON
Mobil fan
Mobil fan
Postovi: 408
Pridružio se: Uto, 26. Feb 2013. 16:30
:: LG G7 ThinQ
Lokacija: Beograd

Re: Zaštita potrošača

Post od Re_EDuCaTiON »

Trazio sam na sajtu ovu temu al nisam mogao da nadjem, nisam video da je vec ima, cak sam i u search kucao i nije mi izlazilo nista. Neka admini spoje ovu temu, mada je ovo usko pisano za telefone, treba ovde da bude u zoni za telefone. :)

Odgovori